Ademen

Inmiddels is het een beproefd wetenschappelijk feit, ondersteund door een toenemend aantal bewijzen: de juiste ademhaling zorgt voor emotionele regulatie en vermindering van stress. Het kan je zelfs helpen meer geluk te ervaren door de toename endorfine en oxytocine. De gelukshormonen.

Uit onderzoek is bovendien gebleken dat de verbinding tussen emotie en ademhaling inderdaad tweerichtingsverkeer is. Net zoals emoties de ademhaling veranderen, leiden bepaalde ademhalingspatronen ook tot bepaalde gevoelens.

Adem kalmer in en je voelt je ook kalmer, bijvoorbeeld. Een rustige ademhaling activeert namelijk het parasympathische zenuwstelsel, het deel van je lichaam dat ervoor zorgt dat je rustig wordt en dat de spijsvertering activeert. Als we daarentegen onder druk staan, wordt ons lichaam bestuurd door het sympathische zenuwstelsel, dat een 'vecht-of-vlucht'-modus opwekt.

 

Omdat ik zelf altijd aan den lijve ondervonden heb hoe bevrijdend en gezond het is om de juiste manier van ademhaling toe te passen en vanuit daar te zingen, wil ik dit zoveel mogelijk delen. 

 

Het effect van bewust ademen & zingen:

 

* het vermindert stress

* het verhoogt je weerstand

* je kunt vanuit kalmte je emoties aanvaarden

* je kunt je behoeftes beter uiten

*  je kunt jezelf met meer zelfvertrouwen presenteren

*  je zult meer uít je hoofd en meer ín je lijf komen 

 

Zingen & spoken word

Zingen is ruimte innemen, vorm geven aan iets wat vormloos is en je binnenwereld laten horen. Als je zingt, doorbreek je je gedachtenstroom en maak je het gelukshormoon endorfine aan.

Er komen soms mensen bij mij omdat ze het lastig vinden om grenzen aan te geven. Zingen, luisteren, voelen en klank maken zijn hele natuurlijke manieren om meer ruimte in te durven nemen en zodoende je grenzen te verkennen en beter aan ter kunnen geven. 

Ongemerkt groei je in je zelfbewustzijn en je gevoel van identiteitsbesef. 

 

Als kind wist ik al dat ik zangeres wilde worden. Door als onzekere puber mijn meest intense belevenissen op te schrijven en te gaan zingen, veranderde er ineens heel veel. Ongemerkt nam ik grotere stappen dan ooit. Ik durfde mezelf eindelijk te laten zien en daardoor veranderde de manier waarop ik naar mezelf en de wereld keek. Mijn zelfvertrouwen groeide enorm. Door de jaren heen heb ik dezelfde transformatie gezien bij veel leerlingen. Zingen raakt zoveel meer dan alleen het plezier dat je eraan beleeft. 

Schrijven als krachtig middel

Onderzoek heeft aangetoond dat alle delen van de hersenen actief worden zodra je zingt, schrijft, muziek maakt. Datgene wat musici vaak 'flow' noemen. In het creatieve proces van zingen en songwriting wil ik je laten zien dat belangrijke belevenissen door jou in een tastbare en muzikale creatie omgezet kunnen worden. Het schrijven kan je uitdagen je eigen gedachten onder ogen te zien, op een manier die onconventioneel is. Het kan je helpen je eigen blokkades te overwinnen, waar dat bij andere methodes niet lukte. Deelnemers van mijn songwriting sessies zijn vaak trots op hun creaties.

Als singer en songwriter vormen teksten schrijven en musiceren een heel wezenlijk deel van wie ik ben. 

Optreden, muziek schrijven, opnemen, tv & radio optredens en zangcoaching is wat ik na mijn conservatorium studie deed. In 2017 bracht ik mijn EP "Breathing Fire" uit onder de naam May Rose. Dat was een belangrijke mijlpaal. Ik schreef en zong over de diepte- en hoogtepunten uit mijn leven en wilde dit op een EP vastleggen. Een droom die onmogelijk leek, kwam uit. Maar meer nog dan het uitbrengen van de EP was het het proces van schrijven, herschrijven, alles op muziek zetten, hetgeen wat de diepste indruk achter gelaten heeft. Ik moest bij mezelf 'naar binnen' om de woorden te vinden die pasten bij wat er daar speelde. Een emotioneel en levensveranderend proces.

Eén van de videoclips die we maakten bij mijn EP kun je hier bekijken.